وبلاگ Blog

پرلاتور شیرآلات چیست: نحوه نصب و تعویض پرلاتور

خلاصه :دنیای مدرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم، پیشرفت و توسعه شهرها باعث شده تا همگان به آب لوله‌کشی دسترسی پیدا کنند. با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر، در شهرهای بزرگ و کوچک مردم با کمبود آب مواجه شده‌اند؛ همین دلایل سبب شده است تا جلوگیری از هدر رفتن و استفاده بیش‌ازحد آب آشامیدنی جز وظایف ما قرار گیرد و همگی برای نجات کره زمین از بی‌آبی دست‌به‌کار شده و این امر را به فرزندانمان نیز گوش زد کنیم. در این میان ابزارهایی بوجود آمده‌اند تا مصرف آب را در منازلمان کاهش دهند. یکی از ساده‌ترین وسایل که در عین‌حال بسیار کاربردی می‌باشد و به تولید انبوه رسیده است، پرلاتور شیر آلات نام دارد. در این مقاله که به هدف آشنایی بیشتر شما با پرلاتور شیر آلات تهیه شده‌است، می‌خواهیم توضیحاتی را درباره این ابزار به شما ارائه داده و سپس به شرح اجزای آن و درنهایت، معرفی انواع پرلاتور بپردازیم.

 

پرلاتور شیر یا سرشیر کاهنده آب چیست؟


در گذشته‌های نه‌چندان دور که هنوز شیرآلات به این شکل و دارای امکانات امروزی نبودند، اجزای آن‌ها به سرپیچ و لوله آب خلاصه می‌شد. این ابزارهای قدیمی در کنار اینکه مصرف آب بالایی داشتند باعث می‌شدند تا فشار آب براساس فشار موجود در لوله‌ها به قسمت‌های مختلف خانه انشعاب پیدا کند و ممکن بود گاهی با فشار آب بسیار کم و گاهی اوقات با فشار بالا روبرو شویم که طبیعتاً امری آزار دهنده است.

اما هم اکنون اگر به انتهای علم شیر آلات آشپزخانه یا روشویی منزلتان دست زده باشید، متوجه می‌شوید یک جسم با ظاهر توری، مشبک و با جنسی فلزی وجود دارد. این ابزار کاربردی با نام پرلاتور شیرآلات یا سرشیر کاهنده آب که در زبان انگلیسی (faucet aerator) نام دارد، توسط شرکت‌های مربوطه ساخته شده و در بازار موجود هستند.

این ابزار نه‌تنها با ادغام هوا با آب درون لوله، به‌طور قابل توجهی باعث کاهش در مصرف آب می‌شود، بلکه باعث شده تا فشار آب منزل شما را کنترل کرده و آب‌رسانی به تمام نقاط خانه در مطلوب‌ترین شرایط ممکن صورت گیرد.
پرلاتور شیر که جریان آب را نرم‌تر به سمت بیرون هدایت می‌کند، باعث می‌شود تا مصرف آب را به ۶ تا ۸ لیتر در دقیقه محدود کرده و آن را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

برای اینکه بهتر درک کنیم که روش کار پرلاتور شیر آلات چیست، می‌توان گفت که این ابزار به گونه‌ای عمل می‌کند که با استفاده از توری‌های مشبک شکل آن را به شکل رشته‌ای در آورده و با هوا ترکیب می‌کند. این عمل باعث می‌شود تا آب در تمام قطر لوله به شکل کاملاً یکسان و منظم از آن خارج شود.



پرلاتور شیرآلات در اصل نمونه کامل شده و اصلاح شده‌ای است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۰ میلادی در شیر آلات خانه و محل‌های کار یافت می‌شد که با پاشش آب و افزایش فشار آن و همچنین ادغام کردم هوا به آب و افزایش اکسیژن در آن تجربه کاربری را بهتر و طعم آن را بهبود می‌بخشید. در حال حاضر این ابزار بر روی تمامی محصولات شودر و همچنین اکثر شیرآلات ساختمانی موجود در بازار نصب می‌شود اما در صورت نیاز شما می‌توانید این محصول را از فروشگاه‌های ابزارآلات تهیه کرده و آن را بر روی شیرهای فاقد سرشیر کاهنده آب، اجرا نمایید.


پرلاتور شیرآلات

اجزای پرلاتور شیر آلات


در این قسمت از این مقاله آموزشی که توسط کمپانی شودر تهیه شده‌است، می‌خواهیم شما را با اجزای سازنده پرلاتور شیر آلات آشنا کنیم.
همان‌گونه که بالاتر ذکر شد با اینکه پرلاتور شیر اجزای بسیار ساده‌ای را در خود جای داده است، اما می‌تواند مصرف آب را به طور چشمگیری کاهش داده و باعث کاهش هزینه‌های سرسام‌آور قبض آب شود.

درباره اجزای آن می‌توان این‌گونه بیان کرد که یک جسم با اندازه حدودی ۲ سانتی‌متری به صورت پیچی بر انتهای علم شیرآلات شما نصب می‌شود و در درون خود اجزایی را جای داده که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

۱. واشر: در بالاترین قسمت پرلاتور که با علم شیر در تماس است یک عدد واشر با جنس پلاستیک نصب شده است تا از این قسمت شاهد نشتی و پاشش آب نباشیم و محکم در جای خود قرار گیرد.

۲. محدود کننده جریان: دومین قسمت از اجزای پرلاتور شیرآلات، محدود کننده جریان آب نام دارد که ممکن است جنس این قطعه پلاستیکی یا فلزی باشد. این بخش باعث شده تا آب پشت این صفحه در ابتدا جمع شود و با تنظیم فشار، آّب جریان یافته را به سمت بیرون منتقل نماید.

۳. فیلتر: بخش بعدی اجزای پرلاتور فیلتر نامیده می‌شود که وظیفه جداسازی ناخالصی‌ها را بر عهده داشته و باعث شده تا آب گوارا را در اختیار داشته باشیم.

۴. ترکیب کننده: در این بخش شاهد یک قطعه فلزی هستیم که محدود کننده جریان و فیلتر در این بخش قرار گرفته‌اند و باعث شده تا قطعات بالایی به درستی سر جای خود قرار گیرند.

۵. توری مشبک: در آخرین بخش از اجزای پرلاتور که با چشم قابل مشاهده است، شاهد یک توری فلزی مشبکی هستیم که به عنوان آخرین فیلتر عمل می‌کند و با نصب این بخش پرلاتور ما تکمیل می‌گردد.
 

 انواع و کاربردهای پرلاتور شیر

پرلاتور‌ها بر اساس سلیقه و کارایی، در انواع گوناگونی توسط شرکت‌های سازنده به بازار عرضه شده‌اند که در ادامه به انواع پرلاتور شیر آلات خواهیم پرداخت، از اینکه در ادامه این مقاله همراه ما هستید، سپاسگزاریم.

پرلاتور هوا دهنده


پرلاتور

یکی از انواع پرلاتورها به پرلاتور هوا دهنده معروف است. نحوه عملکرد آن به این صورت است که هوا به آب در حال خروج از شیر، وارد می‌شود تا در جریان نهایی قطراتی بزرگ‌تر و سفیدتر را شاهد باشیم. این نوع از پرلاتورها، مناسب خانه‌هایی است که می‌خواهند در مصرف آب صرفه‌جویی نمایند.

پرلاتور لمینار


پرلاتور لمینار

دومین نوع از انواع پرلاتورهای کاهنده مصرف آب، لمینار نام دارد. پرلاتور لمینار، جریان آب را با هوا ترکیب نمی‌کند، پس بنابراین این پرلاتور بسیار مناسب مراکز بهداشتی و درمانی است که علاوه بر اینکه می‌خواهند در مصرف آب صرفه‌جویی شود و فشار آب هم متعادل شود. پرلاتور لمینار باعث می‌شود تا آب به صورت کاملاً شفاف و نرم، از لوله خارج شود.

 

پرلاتور سوزنی یا پاششی


پرلاور سوزنی

در این بخش از انواع پرلاتور‌ها به بررسی پرلاتور سوزنی یا پاششی خواهیم پرداخت.
در این نوع از پرلاتور شیرآلات، آب جریان یافته در لوله به صورت سوزنی یا پاششی از آن خارج می‌شود.
این نوع از پرلاتور‌ها مناسب مکان‌هایی است که از فشار آب کمی برخوردار هستند یا برای سرویس‌های بهداشتی عمومی واقع در مراکز تفریحی یا تجاری به کار برده می‌شود که می‌خواهند مصرف آب را به کمترین حد ممکن رسانده و در کنار آن دست‌ها به خوبی شسته شوند.

 

پرلاتور بارانی

انواع پرلاتور


در این نوع از پرلاتور‌ها که به دلیل نوع پاشش آب مشابه با پرلاتورهای سوزنی است اما با این تفاوت که فشار در پرلاتور بارانی کمتر بوده و اما مقدار آب خروجی بیشتر است. در این نوع از انواع پرلاتورها آب با ملایمت و حسی مشابه با دوش را برای شما به ارمغان می‌آورد. این محصول مناسب برای آشپزخانه‌ها است که افراد می‌خواهند مواد غذایی همچون سبزیجات را با دقت شست‌وشو دهند.

 

پرلاتور میکادو


پرلاتور


آخرین بخش از انواع پرلاتور‌ها به کاهنده مصرف آب میکادو اختصاص پیدا می‌کند.
این نوع از پرلاتور شیر، عملکردی مشابه با پرلاتور بارانی دارد؛ اما با این تفاوت که جریان خروجی به شکل بسیار زیبا و فانتزی در اختیار شما قرار می‌گیرد و علاوه بر این بر کاهش مصرف آب نیز تأثیر چشمگیری دارد.

نحوه نصب یا تعویض پرلاتور


در آخرین بخش از این مقاله که توسط کارشناسان شرکت شودر برای شما عزیزان محیا شده است به بررسی نحوه نصب و تعویض پرلاتور خواهیم پرداخت.
در رابطه با نصب پرلاتور بر روی شیرآلات فاقد کاهنده مصرف آب، باید گفت که این کار با ساده‌ترین ابزارهای ممکن، امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بدون نیاز به کارشناس آن را بر روی شیر آلات خود نصب نمایید.

برای نصب پرلاتور کافی است تا واشر مخصوص عایق آب را که در بسته‌بندی محصول موجود است را بر محل سرپیچ پرلاتور قرار داده و به صورت چرخشی در سر جای خود محکم نمایید. جهت نصب آن می‌توانید با استفاده از انبردست یا آچارفرانسه به‌آرامی و بدون آسیب رساندن این کار را انجام دهید.

در صورتی پرلاتور شیر شما فرسوده شده باشد و کارایی لازم را نداشته و به‌خوبی در امر خروج آب موفق نباشد، لازم است قبل از تعویض پرلاتور آن را از شیر جدا نموده و سپس با ضربه‌های آرام، تلاش برای خارج کردن رسوبات آن نمایید. در صورت عدم رفع مشکل به‌راحتی می‌توانید آن را جدا کرده و پرلاتور خریداری‌شده را نصب نمایید، اما باید توجه داشته باشید، قطر سرپیچ پرلاتور جدید هم‌اندازه علم شیرآلات خانه شما باشد.
 

چگونه پرلاتور را تمیز کنیم؟



قطعات و بخش‌های مختلف شیرآلات بهداشتی هر کدام دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و علاوه براینکه باید این قطعات از جنس و مواد اولیه مرغوب ساخته شده باشند، باید به خوبی نیز نگهداری شوند. روشن است در صورتی که شیرآلات به خوبی نگهداری و نظافت نشوند به مرور زمان کارایی خود را از دست خواهند داد و خیلی زود خراب می‌شوند. از طرفی دیگر عدم رسیدگی به شیرآلات باعث می‌شود تا طول عمر محصول کاهش یابد و نیاز به صرف هزینه و تعویض یا تعمیر محصول زودتر از آنچه که باید به سراغ شما می‌آید.
 

سخن آخر


در این مقاله که توسط شرکت شودر برای شما عزیزان مهیا شده است، فهمیدیم که پرلاتور شیرآلات چیست و چه کارایی دارد. درصورتی‌که شیرآلات خانه شما از این قابلیت برخوردار نیست، جای نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توانید این ابزار را با هزینه بسیار پایین و معقول برای شیرآلات آشپزخانه و روشویی خود تهیه نموده و علاوه بر افزایش زیبایی و داشتن تجربه متفاوت در مصرف آب نیز صرفه‌جویی نمایید؛ همچنین در صورت ایجاد هرگونه اشکال در آن‌ها، می‌توانید برای تعویض پرلاتور خود اقدام کنید.
از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید، متشکریم.

 

 

 

 

 

منتشر شده در تاریخ 1400/03/08

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو